ראשי » טיפים » האם קיימת חשיבות סדר הנפטרים לפני קביעת היורשים לירושה?

האם קיימת חשיבות סדר הנפטרים לפני קביעת היורשים לירושה?

חוק הירושה מסדיר את כל נושא הירושה של אדם יחיד או של בני הזוג הנשואים על פי חוק בישראל. בין היתר, החוק דן בסדר הפטירות של בני זוג בשביל לקבוע את זהותם של היורשים. ולכן, כאשר אתם נעזרים בידע של עורך דין ירושה על מנת לכתוב את הצוואה, צריך להכיר את המגבלות ולפעול לפי סעיף 9 לחוק.

חקירה גנאלוגית – ככלי לפתרון הבעיה

הכלל הבסיסי של חוק הירושה קובע כי יורש הוא אדם שהיה בין החיים בעת פטירתו של המוריש. אבל מה קורה במקרה שבו מתעורר קושי להכריע מי מבין שני בני הזוג נפטר קודם? ובעקבות כך לא יודעים גם מי הוא היורש הראשון בסדר הירושה?. לא מעט ישראלים מתמודדים עם הבעיה הזו. בוודאי כפי בכל מה שנוגע בנושאי רכוש ניצולי שואה. 

החברה להשבת נכסים של נספי וניצולי שואה נדרשת לבצע חקירה גנאולוגית. זאת בשביל לקבוע כי הנכס מגיע ליורש חוקי בארץ או מחוץ לארץ. באמצעות חיפוש ומחקר של צווי ירושה מן העבר. כמו גם הוכחות לקשרים המשפחתיים. הוכחות לסדר הפטירה של בני-הזוג.

לייעוץ עם עורך דין ירושה מנוסה - השאירו פרטים

ומה אם אין ראיה לסדר הפטירה של בני זוג?

כאשר אין ראיה ברורה לסדר הפטירה של בני הזוג, סעיף 9 לחוק הירושה מגדיר את המצב בתור "שניים שמתו כאחד". הסעיף מבטא את מסורת המשפט העברי וכן נחקק לראשונה כחוק הירושה בשנת 1965. הרציונל קובע כי עדיף יורש ודאי על פני יורש בספק. ולשם כך עדיף לחפש יורש ודאי, כמו למשל אחים. בנוסף, עדיף להימנע ממתן ירושה לילדים של בנות זוג בשעה שלא ניתן לקבוע באופן ודאי כי בת הזוג נפטרה לפני המוריש. ולכן, היות שזו היא הסיטואציה, המחוקק קבע כי האחים של המוריש הם אלו אשר יקבלו את כל עזבונו. ובמידה ויש צורך לסייע לבת הזוג שנותרה או לצאצאיה. אז יעשו זאת האחים על בסיס רצון טוב ולא על בסיס דרישה חוקית.

ליווי עורך דין ירושה – הוא קריטי בתיקים מורכבים

כמו שאתם בוודאי מצליחים להבין, יש חשיבות מהותית לסדר הפטירות בשביל הצורך לקביעת היורשים. ובכל זאת, בתיקים מורכבים ומאתגרים מאוד יש מקום לדין ודברים. ליווי של עורך דין ירושה יכול לצמצם בצורה דרסטית את המחלוקות. וזאת על מנת לבנות ערוץ תקשורת. ואף להביא למשא ומתן בין היורשים החוקיים לבין טוענים נוספים לירושה. רק בשביל לצמצם את הסכסוכים המשפטיים הפוטנציאליים. אם חשובה לכם מערכת היחסים עם המשפחה שלכם. אז בהחלט שווה לכם לעשות את המאמץ למען מציאת עמק השווה. למרות שמדובר על הזכות שלכם לרשת את ההורים שלכם. ולכן כדאי להיעזר בידע ובניסיון של עורך דין ירושה, על מנת לקבל פתרון למצב המשפטי המורכב שבו אתם נמצאים.